Mentoratge amb reconeixement de crèdits per activitats d'Extensió Universitària

Vols ser mentor/a del programa mSchools ?

mSchools és un programa en què participen el Departament d’Educació, el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, l’Ajuntament de Barcelona i l’Associació GSMA. L’objectiu del programa és incentivar el desenvolupament del pensament computacional de l'alumnat. Aquest programa va adreçat comunitat educativa de Catalunya.

En el marc d’aquest programa, l’assignatura App Education té per objectiu fomentar l’aprenentatge de la programació i l’emprenedoria mitjançant el desenvolupament de projectes d’aplicacions mòbils que ofereixin solucions a problemes reals i que tinguin com a punt de
partida els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides. Actualment, aquesta assignatura s’imparteix als darrers cursos d’ESO, a batxillerat i a diversos cicles formatius.

Per aconseguir l’objectiu, l’alumnat dels centres participants, s’organitza per equips de 2-4 components amb la intenció de desenvolupar el projecte utilitzant plataformes de programació com MIT App Inventor, Javascript o similars. Aquests projectes poden ser presentats en el concurs mSchools Student Awards que cada any se celebra al mes de juny.

Per tal de facilitar i acompanyar la feina dels docents Itscool (associació que treballa per promoure els estudis TIC a Catalunya i de la qual l’EPSEVG n’és membre) proposa la creació d'una comunitat de mentors/mentores format per estudiants d’enginyeries de l’àmbit TIC de Catalunya. Aquests mentors/mentores poden intervenir en diferents àmbits del projecte i en diferents moments del curs escolar, a petició dels docents, sent l’enfocament principal l’àmbit de la programació.
La dedicació total a aquest programa de voluntariat serà d’unes 25 hores i, per tant, suposarà el reconeixement d’un crèdit.

Tasques a realitzar

1- Formació (setmana del 21 al 28 de novembre)

- Sessió 1 (1h)

• Què és mSchools?
  • Emprenedoria
  • Vocacions en l’àmbit de les tecnologies digitals
  • Promoció de la participació de les dones en les tecnologies digitals
  • Suport al professorat

- Sessió 2 (2h)

• Característiques dels projectes App Education
  • Calendari, temporització
  • Grups (startups)
  • Memòria
  • El procés d’ideació
  • Prototipatge (moqups)
  • Programació de l’app
  • Model de negoci
  • Màrqueting

- Sessió 3 (2h)

• Programació amb App Inventor
  • Altres entorns de programació
  • Complexitat esperada de les apps
  • Viabilitat de la programació del prototip
  • Detalls de la programació en la memòria
  • Anàlisi d’algunes apps presentades al concurs
  • A partir del mes de gener es farà un calendari d’assignacions de mentors/mentores a centres
  • per fer les tasques d’assessorament i mentoria als docents.

2- Assessorament a centres

Un cop rebuda la petició per part del centre, els/les mentores/mentores TIC es posaran en contacte per correu electrònic per tancar una reunió telemàtica amb el/la docent. En aquesta trobada el docent ha de plantejar els dubtes i preguntes. El/la mentor/mentora TIC els pot
resoldre immediatament o buscar solucions per presentar en una trobada posterior.

Cada intervenció a un grup de centre equivaldrà aproximadament a 3h:

● 2h d’intervenció al centre
● 1h de preparació i resolució de problemes posteriors

Els/les mentors/mentores TIC podran resoldre dubtes principalment en les àrees de:

● Viabilitat dels projectes proposats
● Disseny d’apps
● Interfícies d'usuari
● Programació en diferents llenguatges
● Funcionament d’App Inventor i altres entorns
● Bases de dades i d’altres elements

Com participar?

Els/les estudiants que vulguin participar en aquest programa de voluntariat han d’omplir el formulari. Atès que els participants com a mentors hauran de treballar amb alumnat menor d’edat, caldrà que tinguin el Certificat de delictes de naturalesa sexual emès pel Ministeri de Justícia a través d’alguna d’aquestes opcions.

Termini : 30 d’octubre

Comunicació dels resultats de la selecció: 10 de novembre.
El resultat de la selecció i les dades de contacte seran comunicats als gestors del programa que realitzaran les tasques de formació (del 21 i el 28 de novembre) i l’assignació d’estudiants a centres.

Calendaris

● La inscripció és del 20 de setembre al 30 d’octubre
● Formació: Del 21 i el 28 de novembre.
● Peticions de suport dels docents: de l’1 de desembre al 31 de gener de 2023.
● Suport dels estudiants: des del 1 de febrer fins 30 d’abril de 2023.
● Signatura dels docents d’execució de la feina: fins el 15 de maig de 2023.
● Enviament a les universitats actes d’execució: 30 de maig de 2023.