Acte d'entrega del Premi ROLEX a Julien Meyer (Laboratori d'Aplicacions Bioacústiques)

L’investigador i col·laborador del Laboratori d’Aplicacions Bioacústiques de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Julien Meyer ha estat guardonat amb el Premi Rolex 2006 Associate Laureates en la categoria Medi ambient i Patrimoni Cultural (París, França). Julien Meyer ha estat guardonat pel desenvolupament d'una xarxa telemàtica que permetrà a través d'Internet preservar i analitzar comparativament i acústicament les llengües xiulades humanes en via d'extinció.

El guardonat va rebre el dimarts dia 16 de gener de 2004, a les 13 h, a la Biblioteca-Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú, un acte de reconeixement. L’acte va comptar amb la presència de l’alcalde de Vilanova i la Geltrú, Joan Ignasi Elena; el vicerector de Recerca i Innovació de la UPC, Francesc Xavier Gil; el director de l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG), Enric Trullols, i el director del Laboratori d'Aplicacions Bioacústiques (LAB), Michel André.

En els 30 anys d'història dels Premis Rolex, només tres científics treballant en territori espanyol han estat guardonats amb aquesta distinció. Dos d'ells són investigadors del Laboratori d'Aplicacions Bioacústiques de la UPC: Michel André, director del Laboratori, va ser guardonat amb el Laureates 2002 en la categoria Tecnologia i Innovació, pel desenvolupament d'un sistema de prevenció de col•lisions entre el tràfic marítim i els grans cetacis.

És la primera vegada en la història dels Premis Rolex, en l’àmbit mundial, que dos investigadors d’un mateix laboratori reben aquest guardó.

Els Premis Rolex a la Iniciativa tenen com a objectiu fomentar l'esperit innovador a tot el món, donant suport als esforços destacats que, en els següents camps, contribueixin al progrés del coneixement i del benestar de la societat: ciència i medicina, tecnologia i innovació, exploració i descobriments, medi ambient i patrimoni cultural. En cada edició, es premia cinc Laureates i cinc Associate Laureates.

Aquests premis van ser creats per l’empresa Rolex de Ginebra, el 1976, amb la finalitat de commemorar el 50è aniversari de la seva major innovació, el cronómetre Oyster. L'objectiu d'aquests Premis, que es decideixen cada dos anys arran d'un procés de selecció de més de 2.000 projectes internacionals, és oferir un al·licient i proporcionar suport financer a científics que s’esforcen per obrir camins innovadors en les diferents esferes del coneixement.