Projecte Gira-sols, la nova coberta sostenible de l’EPSEVG

La proposta, que aposta per plantar gira-sols i recollir l’aigua de la pluja, s’exposarà juntament amb la resta de projectes arquitectònics presentats al concurs organitzat per l’Escola per transformar la coberta actual. L’Escola esdevindrà així un edifici singular de la ciutat de Vilanova i la Geltrú, que estarà finalitzat a finals d’aquest curs.

El proper dijous, 11 d’octubre, a les 12 h, s’inaugura l’exposició Coberta Sostenible a l’EPSEVG, que reuneix tots els projectes arquitectònics que es van presentar al concurs que l’Escola va organitzar per remodelar la seva coberta. Durant l’acte, els creadors de la proposta guanyadora, els professors de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona Alrun Jimeno i Juan Luis Fumado, explicaran la proposta guanyadora, anomenada Els Gira-Sols.

A l’acte estarà present la Vicerectora de Planificació i Programació d’Infraestructures de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Teresa Rovira, i el director de l’EPSEVG, Enric Trullols.

Els Gira-sols

La proposta arquitectònica de la nova coberta de l’Escola proposa recollir l’aigua de la pluja, plantar gira-sols, plantes i flors mediterrànies que limitin les emissions de CO2 i augmentin la producció de O2 i instal·lar captadors energètics, com ara, molinets eòlics, pannells tèrmics, cel·les fotovoltaiques, microturbines de gas natural i una bicicleta amb dinamo que aprofita l’energia mecànica i cinètica de persones per fabricar energia elèctrica.

La futura coberta esta preparada per recollir l’aigua de la pluja, que s’emmagatzema en un contenidor que alimentarà la vegetació plantada i la que sobri tindrà un doble ús: s’utilitzarà per regar les plantes del pati i per alimentar els inodors de l’Escola. El projecte preveu plantar gira-sols indicatius de la posició del sol i altres plantes i flors meditàrranies, resistents al clima local.

En un estrat superior, la coberta disposarà d’unes pèrgoles que es cobriran amb diferents captadors energètics o tendals, i tindrà l’opció d’obrir-se per captar llum natural a la planta inferior i ventilar les aules docents.

Amb tots aquests elements, no sols s’aconsegueix la reducció de CO2 per la captació d’energies naturals, s’incrementa la producció d’ O2 per l’estrat vegetal, es crea un microclima de refrigeració natural per l’evaporació d’aigua i l’edifici té protecció solar a l’estiu pel creixement de tendals vegetals i/o tèxtils a les pèrgoles. A més, les energies renovables oferiran un espai d’aprenentatge per l’estudiantat.

La coberta és una proposta també adaptable perquè té en compte que durant l’any les condicions climàtiques varien i, a vegades, cal afavorir la captació de calor (hivern), i vegades cal rebutjar-lo (estiu). A més, fa servir filtres mòbils que poden adaptar-se a les condicions de cada moment del dia i de l’any.

El projecte es experimental i està obert a admetre nous equips i sistemes relacionats amb l’energia i la sostenibilitat, i permet visitar sobre el terreny l’efectivitat de les solucions permanents i les propostes que es plantegin de prova. L’objectiu és que l’Escola de la UPC esdevingui un referent singular català de la sostenibilitat.