Resultats de la Setmana de la Ciència a l'EPSEVG

LA SETMANA DE LA CIÈNCIA I L’ ENGINYERIA
“Fes un tast de l’Enginyeria”

Un any més a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú hem obert les portes a la Ciutat celebrant la Setmana de la Ciència. En aquesta ocasió hem volgut que les activitats de divulgació científica preparades també serveixin al jovent que ens ha visitat per formar-se una idea del que son els estudis d’enginyeria que s’imparteixen a Vilanova.
Joan V. Castell.   Sotsdirector EPSEVG de Relacions Universitat Empresa.

La Setmana de la Ciència...

Durant la setmana del 13 al 17 de Novembre la Politècnica de Vilanova ha estat organitzant múltiples activitats en el marc de la Setmana de la Ciència.

Any rere any aquest esdeveniment serveix per apropar la societat i molt en particular el jovent, al mon de la ciència.

...i La Enginyeria.

L’enginyeria és, en certa manera, la punta de llança de la ciència, la branca d’aquella dedicada a la resolució de problemes concrets, del dia a dia. Tot sovint a la història trobem exemples de científics-enginyers que han anat un pas al davant de la ciència. Marconi, per posar un exemple, va voler establir la primera comunicació transatlàntica sense fils mentre els científics proclamaven que era impossible, degut a la curvatura terrestre.

Però Marconi ho va intentar. I va funcionar! Els enginyers i enginyeres son la mena de professionals que requereixen les empreses amb afany d’innovació i progrés.

Per això des de la Politècnica ens sorprèn que els estudis d’enginyeria siguin encara minoritaris entre el nostre jovent. Pot ser la causa està en el desconeixement o en les idees equivocades que es puguin tenir respecte a la seva dificultat, el seu atractiu o el seu caràcter científic.

Sigui com sigui, Les Universitats Politècniques, com la nostra, ens sentim obligats a donar-nos a conèixer millor, a despertar les vocacions i a il·luminar el camí dels nois i noies preocupats pel seu futur professional.

Els actes organitzats.

L’organització dels diferents actes de La Setmana ha recaigut en els diversos departaments i grups de recerca que formen la nostra escola, que han triat i presentat una o diverses mostres del que és la seva àrea de recerca i/o expertesa.

La química, la mecànica, la electricitat, les telecomunicacions, ... totes les titulacions que s’imparteixen a la Politècnica de Vilanova han tingut una mostra a La Setmana.
La voluntat de reivindicar l’enginyeria, de donar a conèixer la seva essència als futurs estudiants universitaris ha estat doncs el fil conductor dels esdeveniments que han donat cos a la Setmana de la Ciència i la Enginyeria.

Dintre de les activitats també s’ha d’agrair la col·laboració del Centre de Recursos Pedagògics del Garraf que va organitzar una conferència sobre nanotecnologia a càrrec del Professor Jordi Hernández de la Universitat de Barcelona.

Voluntat de continuar.

Considerem que la experiència ha estat molt estimulant i positiva i que no ha d’estar limitada a una setmana sinó que ha de formar part integrant dels serveis que la Universitat fa a la Societat durant tot el curs acadèmic.

El primer pas obligat serà demanar als alumnes i professors dels IES i Cicles Formatius que ens han visitat que ens donin la seva opinió dels actes en els que han participat, que proposin millores, activitats noves, etc.

Per part nostra involucrarem més professors, revisarem les activitats, en prepararem més i les organitzarem per què formin plegades una mostra el més fidedigna possible de la titulació universitària que representen.

I animarem als tutors de batxillerat i cicles de la nostra ciutat i comarca per que portin als seus alumnes a la Politècnica de Vilanova a “Fer un Tast de l’Enginyeria” que els ajudi a decidir millor el que serà el seu futur com a estudiant i com a professional.

Imatges d'algunes activitats de la setmana de la ciència.

Activitat SLOT Hall de l'EPSEVG. Dimarts 14. Responsable Xavier Navarro

Divendres 17, activitat Simulació dels perfils i estructures d'una nau industrial. Ponent Marta Musté, amb alumnes del IES Francesc Xavier Lluch i Rafecas de Vilanova i la Geltrú

Dijous 16, activitat Producció d'aigua potable a partir de l'aigua del mar. Ponent Miquel Bernadó, amb els alumnes del IES Joan Oró de Martorell

Divendres 17, activitat Assajos destructius de caracterització de materials. Ponent Víctor Garcia, amb alumnes del IES Manuel de Cabanyes i IES Francesc Xavier Lluch i Rafecas de Vilanova i la Geltrú.

Divendres 17, activitat El programari lliure. No només un fenòmen sociològic. Ponent Lluís Padró, amb alumnes del IES Francesc Xavier Lluch i Rafecas de Vilanova i la Geltrú.

Divendres 17, activitat Automatització de processos industrials. Ponent Manuel Liebanas , amb alumnes del IES Francesc Xavier Lluch i Rafecas de Vilanova i la Geltrú.

Activitat del Centre de Recursos Pedagògics del Garraf que va organitzar una conferència sobre nanotecnologia a càrrec del Professor Jordi Hernández de la Universitat de Barcelona.