Una exprofessora de l'Escola, coautora de l'article més citat de la dècada a la UPC

Sònia Martínez va elaborar el treball durant el curs 2002-2003, quan era professora de Càlcul al Campus de la UPC a Vilanova i la Geltrú.

article_m__s_llegit_d__cada.jpgSònia Martínez, que va ser professora del Campus de la UPC a Vilanova i la Geltrú entre els anys 2002 i 2003, és la coautora de l’article científic de la UPC més citat per altres investigadors durant l’última dècada en l’àmbit de les telecomunicacions i l’electrònica. Així ho demostra un estudi fet pels serveis tècnics de la Biblioteca Rector Gabriel Ferraté de la mateixa Universitat Politècnica de Catalunya.

El treball, titulat Coverage control for mobile sensing networks, va ser publicat l’any 2004 a la prestigiosa revista IEEE Transactions on Robotics and Automation, en col·laboració amb els professors Jorge Cortés, Timur Karatas i Francesco Bullo, de la University of Illinois. Des d’aleshores, l'article ha estat referenciat 335 ocasions en revistes i congressos especialitzats, partint de la base que el nombre de vegades que un article és citat  per altres investigadors es considera el principal paràmetre per determinar-ne la seva qualitat.

En aquest treball en qüestió, la professora Martínez i els seus col•laboradors estudien com controlar un conjunt de vehicles autònoms de manera que els seus sensors cobreixin un determinat espai de forma òptima i fent front a canvis inesperats de l’entorn o a fallides dels vehicles. Aquest és el problema que es presenta, per exemple, quan es vol supervisar una zona amb avions no tripulats.

Llicenciada en Matemàtiques per la Universidad de Zaragoza i doctora en Enginyeria matemàtica per la Universidad Carlos III de Madrid, Sònia Martínez va impartir classes de Càlcul infinitesimal als alumnes d’Enginyeria de l’Escola durant el curs 2002-2003. I va ser precisament durant aquest període quan va portar a terme les investigacions de l’article esmentat. Després del seu pas per l'Escola, es va incorporar a la University of Caifornia, on actualment és professora d’Enginyeria mecànica i aeroespacial a la Jacobs School del campus de San Diego.